TEST: Ford Mondeo

Gjennom 21 år har Ford rukket å selge 76.000 eksemplarer av familiebilen Mondeo til norske kunder. I Europa er tallet imponerende 4,5 millioner! Vi snakker om en skikkelig bestselger, med andre ord.

Men den fjerde generasjonen, som kom i 2007, har vært moden for å bli erstattet lenge. Faktisk var oppfølgeren klar alt for to år siden, men takket være finanskrisen, er det først nå at femte generasjon Mondeo er på plass.

Ford forteller at bilen som kommer til Europa har fått noen oppgraderinger underveis i forsinkelsen. Blant annet litt mer utstyr, nytt infotainmentsystem (Sync 2) – og Europa-modellen har også fått justert understell og styring, sammenlignet med søstermodellen som har rullet rundt i USA en stund allerede.

 

 

Sikter høyt

Timingen er kanskje ikke perfekt, ettersom den nå kommer til nøyaktig samme tidspunkt som den tøffeste konkurrenten: VW Passat.

Men Ford har ikke noe mindre ambisjoner av den grunn. De sier at deres modell skal bli den mest solgte i segmentet. Med andre ord bli Norges mest solgte familiebil. Igjen.

For å klare det, har en tenkt å satse der det merkes best. På lommeboka. Ford legger nemlig prisen betydelig under den tyske konkurrenten. Så kan du legge til at du får en hyggelig utstyrsliste, mange motoralternativer, inkludert en hybrid, tre karosserimulihgeter – og 4×4 innen første halvår av 2015.

 

Tungvektsoppgjør

Alt ligger med andre ord an til et skikkelig bikkjeslagsmål mellom disse to sluggerne. Rett og slett et tungvektsoppgjør som det er vanskelig å spå vinneren av.

Akkurat nå er vår egen Benny i Italia for å teste den nye Passaten – men før du får høre mer om den, kan du her lese hva vi synes om Forden.

 

 

Ford Mondeo

Motoralterantiver: 3 diesel, 4 bensin, 1 hybrid. Karosseri: 4-,5-dørs og stasjonsvogn Utstyrsnivå: Trend og Titanuim Lengde/bredde: 4871 mm / 2121 mm (inkludert speil) Bagasjerom: 525 liter (kombi: 550 liter/sedan: 525 liter) Pris: Fra 328.000 kroner

Lansering i Norge: November/desember

Motor – Effekt – Forbruk – CO2-utslipp – 0-100 km/t – Toppfart *

Bensin:

1,0 Ecoboost man.: 125 hk – 0,52 l/mil – 120 g/km – 12,1 sek. – 195 km/t

1,5 Ecoboost man.: 160 hk – 0,59 l/mil – 137 g/km – 9,3 sek. – 217 km/t

1,5 Ecoboost aut.: 160 hk – 0,65 l/mil – 152 g/km – 9,2 sek. – 209 km/t

2,0 Ecoboost aut.: 203 hk – 0,75 l/mil – 174 g/km – 8,8 sek. – 227 km/t

2,0 Ecoboost aut.: 240 hk – 0,75 l/mil – 174 g/km – 8,0 sek. – 235 km/t

 

 

 

 

 

 

 

Diesel:

1,6 ECOnetic man.: 115 hk – 0,38 l/mil – 99 g/km – 12,3 sek. – 187 km/t

1,6 TDCi man.: 115 hk – 0,43 l/mil – 114 g/km – 12,3 sek. – 187 km/t

2,0 TDCi man.: 150 hk – 0,45 l/mil – 117 g/km – 9,4 sek. – 210 km/t

2,0 TDCi man.: 180 hk – 0,45 l/mil – 117 g/km – 8,4 sek. – 220 km/t

2,0 ECOnetic man.: 150 hk – 0,42 l/mil – 109 g/km – 9,5 sek. – 210 km/t

2,0 ECOnetic man.: 180 hk – 0,42 l/mil – 109 g/km – 8,5 sek. – 220 km/t

2,0 TDCi aut: 150 hk – 0,49 l/mil – 128 g/km – 10 sek. – 208 km/t

2,0 TDCi aut: 180 hk – 0,49 l/mil – 128 g/km – 8,7 sek. – 218 km/t

* = Tallene gjelder stasjonsvogn.

 

 

Kjøreglede

Ford har opp gjennom årene sørget for at nye Mondeo må «slite» med et forventningspress på dette området. De er nemlig kjent for å lage velkjørende biler – også når det kommer til familiebiler.

 

Vi startet testingen med en kombi med 180 hk dieselmotor – og med det nye justerbare understellet. Og med dette på plass, kan vi skrive under på at Mondeo anno 2014 svarer til forventningene. I Sportmodus er den fast og fint – og med direkte styring som lar deg kjøre aktivt når du ønsker det. Men ikke for stramt, slik at det blir ubehagelig.

 

Og hvis du liker litt mer komfort, er svaret ganske enkelt å styre unna Sport-modusen.

 

MEN: Uten dette ekstrautstyret er opplevelsen en ganske annen. Bilen blir brått mer vag i styringen og oppleves for myk i fjæringen. Du skal kjøre veeeeldig sakte gjennom svingene for at det ikke skal bli for mye krenging.

 

Vår klare oppfordring, og utgangspunkt for den gode karakteren, er derfor: Bestill bilen med justerbart understell! Det er en del av Teknopakken til 21.000 kroner – men gir deg da også adaptiv cruisecontrol, parkeringssensor, blindsonevarsling, elektrisk førersete med minne og Active City Stop 2 – med aktiv bremsing og fotgjengeroppdagelse.

5 Interiør/plass

Det første jeg tenkte da jeg kom på plass i førersetet, er at her har Ford gjort en god jobb. Det er nemlig en nær perfekt blanding av komfort og sidestøtte. I en sportsbil ville det vært for lite støtte, men i en familiebil er det akkurat passe.

 

Interiøret har ellers fått et tydelig løft med tanke på opplevd kvalitet. Det meste lager de riktige lydene, gir den gode følelsen når det berøres og brukes og ser dessuten solid og bra ut.

 

Helt på nivå med de premiumbilene er det ikke. Men det begynner å nærme seg.

 

Infotainmentsystemet, med en 8″ tocuhskjerm, er ikke fullt så brukervennlig som VW sitt. Oppløsningen og grafikken er ikke like bra – og noen av knappene på skjermen er litt for små. Men det er likevel et viktig steg videre fra utgående versjon. Og startbildet, der du har fire typer informasjon oppe på en gang, er et fint utgangspunkt for å holde oversikten.Plassen er imponerende. Kombien sluker 550 liter – og er virkelig en plassmester. Stasjonsvogna, med sine 500 høres jo faktisk mindre ut. Men dette har naturligvis med måten målingene blir gjort på. I praksis oppleves den betydelig mer praktisk enn kombien, med lavere lastehøyde og rette, fine vegger som gjør det lett å utnytte plassen. 90 prosent av Mondeo-kundene velger stasjonsvogn, nettopp på grunn av dette.I baksetene har de aller fleste mer enn nok boltringsrom – både til hode og knær. Det er blitt svært så romslig.

 

Motor

Under lanseringen var det i hovedsak to motorer som var tilgjengelig: Dieselmotoren på 180 hk og bensinmotoren på 160 hk. I tillegg fikk vi såvidt ta hybridmodellen ut på en liten runde.

 

Vi starter med dieselmotoren. Den sterke 180 hks versjonen blir naturligvis ikke bestselgeren. Men for de som har råd, kan en her få en skikkelig allsidig og sterk motor. 0-100 km/t ordner den på effektive 8,3 sekunder – og du har stort sett et svært hyggelig kraftoverskudd tilgjengelig. Mer enn du egentlig trenger, faktisk.

 

Det er gode nyheter, ettersom kundene i Norge i hovedsak vil gå for varianten med 115 hk eller 150 hk. Det minste alternativet høres kanskje litt snaut ut på en så stor bil. Den trenger da også 12,1 sekunder for å nå 100 km/t – men denne har vi altså ikke fått testet i praksis. Noen ganger kan små motorer oppleves piggere enn tallene skulle tilsi …

 

Bensinmotoren på 160 hk passer også bilen ypperlig – og har som ventet en annerledes karakter enn dieselen. Her kan du la turtallsnåla få danse oppover på skalaen uten at skyvet avtar på slutten. Ikke like rask som dieselen, 0-100 km/t tar 9, 2 sekunder. Men den er sprek nok for de fleste – og jobber godt også tidlig på turtallsskalaen.Minste bensinmotor har 125 hk – mens verstingen inntil videre er enn 2-liter på 240 hk – som bruker 7,9 sekunder fra 0-100 km/t. Vi testet også hybriden. Den blir bare tilgjengelig som sedan, har en trinnløs CVT-girkasse og en samlet effekt på 187 hk. Oppgitt, blandet forbruk på 0,42 l/mil høres besnærende ut.

 

Men den lille kjøreopplevelsen vi fikk her ga dessverre ikke mersmak. Frasparket er ikke all verden, og motorstøyen blir ganske masete med en gang bensinmotoren må jobbe litt. Og det gjør den så snart du gir litt gass.Ved småkjøring gir den mening – så lenge den kan benytte seg av elmotoren. Men ulempene er dessverre for mange. Blant annet at batteripakken ligger som en klump i bagasjerommet. Ikke er den ladbar og ikke byr den på 4×4 – den virker rett og slett litt halvhjertet – slik som den elektriske Focusen.

 

Design

Utseendet er ikke alt. Men det er mye. Det har nemlig med følelser å gjøre. Og alle som har kjøpt bil vet at følelser kan være den mest dominerende faktoren med tanke på hva en ender opp med.Sånn sett er Fords nye familiebil en vinner. For en tøffer familiebildesign skal du lete lenge etter – og etter vår mening forgjeves. Særlig synes vi fronten er vellykket. Den nye Aston Martin-lignende grillen utstråler selvtillit og sportslighet – og smale, aggressive hovedlys med LED-striper i bunnen sørger for at godfølelsen fortsetter.

 

Panseret buler litt på de rette stedene og fangeren har profiler som understreker det sportslige.

 

Det vi liker minst, uten at den på noen måte er slitsom å hvilke øyene på av den grunn, er hekken. Det gjelder på alle karosserivariantene. Den kunne gjerne hatt litt mer av særpreget som fronten er blitt tildel.

 

Miljø/økonomi

Ford viser at de har tenkt å ta miljøhensynen på alvor – ved å sørge for at Mondeo kommer med hybrid-drivlinje. Dessverre har vi altså ikke helt fått godfølelsen for akkurat denne modellen. Men miljøentusiastene vil juble: Co2-utslipp på 99 g/km, blandet forbruk på 4,2 l/mil – og kanskje det viktigste, småkjøring krever bare 0,28 l/mil.

 

Men vi lar oss heller glede over en rekke fine diesel- og bensinmotorer. Totalt er det nemlig snakk om tre dieselmotorer og fire bensinmotorer å velge mellom.

 

Den mest gjerrige, ECOnetic TDCI-dieselen på 115 hk med manuell girkasse, skal klare seg med imponerende lave 0,36 l/mil (0,38 l/mil stasjonsvogn). Det er oppsiktsvekkende lavt, for en så stor bil.

 

Med 160 hk bensinmotor er blandet forbruk på 0,59 l/mil, mens 150 hk diesel bare trenger 0,45 l/mil (0,49 l/mil med automat).

 

Når det kommer til økonomi vil nok Ford hevde at Mondeo stiller veldig sterkt. Ikke bare starter prisene på 328.000 kroner, 30.000 kroner under Passat sin billigste modell, men du får også mye utstyr for pengene (Titanium-pakke).

 

Og enda større forskjell blir det på prisene om du velger større motorer. 150 hks dieselen, for eksempel, kan være opptil 60.000 kroner billigere enn tilsvarende Passat. Denne starter på 378.000 med Powershift automatgir.For øvrig vil Mondeo kunne stå seg bra med tanke på andrehåndsverdien.

 

Konklusjon

Mondeo er en virkelig flott familiebil. De fleste vil ikke tenke et sekund på at den faktisk er to år forsinket. Såpass god jobb har Ford gjort.

 

Prisene er gunstige, plassen mer enn nok for de aller fleste – og du får garantert skryt for designet på bilen din. Vi skulle gjerne sett at justerbart understell ble del av standardutstyret. Trøsten får være at når du bestiller dette, får du også med en del annet viktig ekstrautstyr i samme slengen.Vi tror Fords viktigste modell på lang, lang tid, har de kvalitetene som trengs for å kunne bli en bestselger. Men tenk om den hadde kommet som den skulle – for to år