TEST: Hyundai i30

Kompakte i30 har vært en stor suksess for Hyundai i vår del av verden. Dette er en bil i den populære Golf-klassen. Hyundai har priset den aggressivt, og i30 har særlig utmerket seg ved å gi mye bil for pengene.

Den er også et godt eksempel på hvordan Hyundai har jobbet for å etablere seg i Europa. Både dagens generasjon og den foregående har blitt designet og utviklet i Tyskland. På den måten vil Hyundai komme tettere på markedet, og skreddersy etter lokal smak.

 

Debuterer i Paris

Hyundai har i dag sluppet en liten smakebit på nye i30, i form av to detaljbilder. Også på denne er utviklingsjobben gjort i Europa.

Bilen får sin debut på bilutstillingen i Paris første uken i oktober. Men før det skal den vises for verdenspressen i Frankfurt, 7. september.

Under ledelse av designsjefen Peter Schreyer (som ble hentet fra Audi) har Hyundai satset mye på design de siste årene. i30 er første bil ut med merkets nye grill, kalt Cascade.

 

Produseres i Tsjekkia

Ifølge Schreyer skal det nye i30-designet være en evolusjon av Hyundais designspråk, med flytende linjer i en tidløs innpakning.

Hyundai lover også topp sikkerhetsutstyr og tekniske nyvinninger, i tillegg til bredt utvalg av motorer.

Bilen skal produseres ved Hyundais fabrikk i Tsjekkia. Den er kjent som en av de mest effektive innen bilbransjen, noe som naturligvis er viktig for å holde produksjonskostnadene nede. I den knalltøffe Golf-klassen er gunstig pris en av de viktigste salgsargumentene for i30. Det vil det nok også være i fortsettelsen.

 

Billig bruktbil i Norge

I bruktmarkedet er i30 forresten kjent for å gi veldig mye bil for pengene. Her får du nå 2007/2008-modeller fra i underkant av 50.000 kroner, uten at kilometerstanden behøver å være avskrekkende.

Biler som fortsatt har et par år igjen av nybilgarantien, starter på rundt 120.000 kroner. Spesielt fra privatpersoner er det her muligheter for å gjøre svært gode kjøp. i30 havner litt i skyggen av mer profilerte konkurrenter og er ikke blant de mest lettsolgte bilene i markedet.

 

Dette er den nye i30-hekken. Vi gjør oppmerksom på at bildet er bearbeidet i photoshop, ettersom originalen sendt ut av Hyundai er så mørk at man nesten ikke kan se detaljene.